تفاوت بخور سرد و بخور گرم؟

برای خرید،بررسی و تحویل دستگاه های بخور در اینجا کلیک کنید.

به میزان بخار آب موجود در هوا ، رطوبت گفته میشود  – وقتی صحبت از هوای خشک میشود، منظور این است که رطوبت یا بخار آب موجود در هوا کم است. رطوبت مناسب و ایده آل برای منزل از 30% تا 50% میباشد. رطوبت خارج از این محدوده میتواند زیان آور باشد. خصوصا برای کودکان، سالمندان و بیماران

بخور گرم از روش های قدیمی بخور می باشد، دستگاه بخور گرم بیشتر در هوای سرد استفاده می شود ، برای بهبود گرفتگی بینی و مجاری تنفسی مفید است و باعث کاهش سرفه و علائم سرماخوردگی می شود.

بخور سرد به نوعی نسل جدیدی از بخور است که به دلیل صدای کم، مصرف انرژی کمتر و خطر سوختگی کمتر، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.بخور سرد با استفاده از روش های جدید اولتراسونیک، بخار را به ذرات بسیار ریزتری تبدیل می کند، در نتیجه ذرات بیشتری وارد مجاری تنفسی می شود و اثر این نوع بخور سریع تر است.

رطوبت سازهای پروانه ای، اولتراسونیک و تبخیری از انواع دستگاه های سرد هستند. دستگاه تبخیری می تواند به صورت اتومات میزان بخار آب را با توجه به رطوبت نسبی هوا تنظیم کند.

چه دستگاه بخوری بخریم؟

قبل از خرید دستگاه بخور، باید بدانید که آن را به چه منظور می خواهید تهیه کنید.
قیمت دستگاه های بخور باتوجه به کارایی آنها متفاوت است، بنابراین قبل از خرید، از پزشک خود سوال کنید که چه نوع از آن برای شما مفید است؛ دستگاه را حتما از داروخانه های معتبر بخرید و از استانداردبودن آن مطمئن شوید؛ جنس دستگاه باید از مواد مناسب و مرغوب باشد بنابراین از خرید دستگاه هایی که از پلاستیک های نامرغوب تهیه شده اند، خودداری کنید؛ برخی از رطوبت سازها اتوماتیک و کم مصرف ترند و قابلیت تنظیم میزان بخار و مواد افزودنی را دارند.

شیوه نگهداری دستگاه بخور

دستگاه بخور، یکبار مصرف نیست، بنابراین نگهداری آن اهمیت دارد.

برای جلوگیری از رشد قارچ، باکتری و میکروب حتماً روزی یک بار آب مخزن را عوض کنید و حداقل هفته ای ۲ بار کل دستگاه را با آب و مواد پاک کننده بشویید.

هرگز هر ماده ای را داخل مخزن آب دستگاه نریزید.

برای اینکه دستگاه را از هرگونه باکتری، قارچ و کپک پاک کنید، بهتر است:

آب داخل مخزن را هر روز خالی کنید و پس از خشک کردن، دوباره مقداری آب درون آن بریزید.

هر ۳ روز یک بار دستگاه را از برق بکشید و املاح و جرم آب را پاک کنید.

اگر دستگاه فیلتر دارد، هرچند وقت یک بار، فیلتر آن را عوض کنید.

وقتی می خواهید دستگاه را برای مدتی کنار بگذارید، آب آن را خالی و دستگاه را تمیز کنید.

دستگاه های مدل قدیمی را با مدلی جدیدتر جایگزین کنید.

فواید بخور سرد در مقایسه با بخور گرم چیست؟

دستگاه بخور سرد ایمنی بیشتری در مقایسه با دستگاه بخور گرم دارد ، پوشش دهی دستگاه بخور سرد بیشتر از دستگاه بخور گرم میباشد.

بهبود سرماخوردگی ، ایجاد رطوبت کافی در هوا درمان خشکی سینوسها از فایده های دستگاه بخور سرد میباشد و برای رهایی از خشکی مجاری تنفسی و سرعت بخشیدن به درمان سرماخوردگی مناسب است و برای افراد مبتلا به سینوزیت و آسم مفید میباشد چون علائم حساسیت و آلرژی را کاهش می دهد.

کاهش ریسک سرایت بیماری از دیگر فواید بخور سرد است تحقیقات نشان داده که افزایش رطوبت بیش از چهل درصد احتمال سرایت بیماریهای آنفولانزا و سرماخوردگی را کاهش میدهد.

بخور سرد سرفه را نیز کاهش میدهد و میتوان از دستگاه بخور سرد در اتاق کودکان استفاده کرد.

همچنین به علت از بین بردن ویروس ها و میکرو ارگانیسم های موجود در هوا، تعدیل رطوبت هوا بدون زیاد شدن دمای محیط و ایجاد حس شادابی و تازگی در پوست، طرفداران بیشتری نسبت به بخور گرم دارد.

افزایش رطوبت بدون افزایش دما از مزیتهای این نوع بخور میباشد.

در کنار خصوصیات مثبتی که از بخور سرد گفته شد، این نوع بخور معایبی هم دارد. یکی از این معایب این است که آب سرد محیط مناسبی برای رشد باکتری و قارچ بوده و این باکتری ها به همراه آب در فضا پخش می شوند و باعث آسیب های تنفسی می شود به همین علت باید آب مخزن دستگاه را به طور متناوب و روزانه با آب مقطر <آب جوشیده> تعویض کرد و مخزن را همیشه با آب و صابون تمییز کرد.

مخزن بخور گرم دارای آب داغ میباشد و بهتر است از دسترس کودکان خارج شود. همچنین دستگاه بخور گرم برق بیشتری مصرف میکند ،

اگر میخواهید پوستی لطیف و زیبا داشته باشید از بخور غافل نشوید، دستگاه بخور گرم در این زمینه بهتر است.

بخور گرم در مواردی ممکن است باعث التهاب مجاری تنفسی شود، در فصل سرد اگر تنها برای بالا بردن رطوبت محیط به دستگاه بخور نیاز دارید ، از بخور گرم استفاده کنید ،

مصرف بخور گرم در اختلالات ریوی بهتر از بخور سرد است، بخور گرم بیشتر برای کسانی استفاده میشود که دچار التهاب راه تنفسی بالایی نیستند ،

همچنین میتوان در این دستگاهها از مواد ضد عفونی کننده مجاز گیاهی و یا خوشبو کننده های مجاز استفاده کرد ،

دستگاه‌های بخور گرم ارزان‌تر است و دسترسی به آن ساده تر است.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.